Šiandien, kai daugeliui iš mūsų laikas tapo labai brangus, vis dažniau apsiperkame elektroninėse parduotuvėse pasitelkdami į pagalbą kompiuterį ar netgi mobilųjį telefoną. Juk labai patogu nekeliant kojos iš namų arba keliaujant užsisakyti prekę ar paslaugą iš bet kurio pasaulio kampelio. Todėl šiuo metu ypač populiarėja elektroninė komercija. Nepaisant to susiduriame ir su daugybe rizikų, kadangi nebendraujame su pardavėju tiesiogiai, neturime galimybės pačiupinėti prekės arba jos pasimatuoti, todėl vartotojas turi būti ypač budrus pirkdamas prekes elektroninėje erdvėje. Dažniausiai susiduriama su problema, jog daugelis vartotojų nežino, jog apsipirkdami elektroninėje erdvėje turi tokias pačias teises kaip ir apsipirkdami įprastai parduotuvėje, t.y., kad gali gražinti ar pakeisti prekę, susigrąžinti pinigus ir t.t.
Kokias teises turi vartotojai perkantys internetu?
Pirkdami elektroninėje erdvėje vartotojai turi tokias pačias teises kaip ir pirkdami įprastoje parduotuvėje, tačiau gali reikalauti ir daugiau. Taip yra todėl, kad perkant internetu įsigyjami daiktai, kurių prieš tai nebuvo galima nuodugniai ištyrinėti. Šios teisės galioja ne tik perkant elektroninėse parduotuvėse, bet ir įsigyjant jas iš katalogo, TV parduotuvės ar užsakant telefonu.
Kokią informaciją privalo suteikti kiekvienas pardavėjas?
Elektroninės parduotuvės privalo nurodyti:
- Pardavėjo kontaktinius duomenis;
- Aiškų parduodamų prekių aprašymą;
- Galutinę kainą, įskaitant visus mokesčius;
- Apmokėjimo sąlygas;
- Prekės pristatymo kainą ir laiką;
- Informaciją apie Jūsų teises
Prekės pristatymas
Pardavėjas užsakytas prekes privalo pristatyti
per 30 dienų nuo užsakymo dienos, jeigu sutartis nenumato kitaip. Jei to padaryti neįmanoma, pardavėjas privalo apie tai informuoti vartotojus. Tuomet pirkėjai turi teisę atsisakyti prekės ir atgauti sumokėtus pinigus.
Prekių grąžinimas
Jei gauta prekė nepatinka, per 7 darbo dienas galima jos atsisakyti ir atgauti sumokėtus pinigus. (
Nereikia nurodyti atsisakymo priežasčių ar mokėti baudos).
Įsigijus prekę elektroninėje parduotuvėje Lietuvoje, pardavėjas privalo gražinti pinigus per 15 dienų (pirkėjui už jų siuntimą atgal nereikia mokėti). Tačiau perkant prekes iš elektroninės parduotuvės, esančios kitoje Europos Sąjungos valstybėje, gali būti, kad teks sumokėti prekės grąžinimo išlaidas ir ilgiau laukti, kol atgausite savo pinigus
Pirkėjas neturi teisės persigalvoti ir atšaukti užsakymo, jei internetu perkamos tam tikras prekės, pavyzdžiui:
- maisto produktai ar gėrimai;
- bilietai į koncertą ar rezervuojamas viešbučio kambarys;
- perkama interneto aukcionuose, pvz., e-Bay;
- daiktai yra pagaminti pagal užsakymą ar pritaikyti asmeniniams poreikiams;
- laikraščiai, žurnalai ar kitų periodinių leidinių prenumerata.
- jeigu įsigyti garso, vaizdo įrašai ar programinė įranga buvo išpakuota.
Jei pardavėjas nepakankamai aiškiai informuoja apie produktą, jo kainą, pristatymo ir apmokėjimo sąlygas, prekių atsisakymo sąlygas, prekės atsisakyti galima per
3 mėnesius nuo jos gavimo.
Visuomet verta atspausdinti ir saugoti pirkinio aprašymus bei kainą, užsakymo formą, užsakymo patvirtinimą ir kt.
Kur kreiptis, jei vartotojo teisės buvo pažeistos?
Jeigu iškilo problemų dėl prekių internetu užsakymo, pirmiausia vartotojui patartina kreiptis į pardavėją ir tik jam neatsakius arba nepatenkinus motyvuotos pretenzijos, kreiptis į vartotojų teises ginančias institucijas:
Net ir tokiu atveju, kai interneto parduotuvė, kurioje vartotojas pirko prekę ar paslaugą yra ne Lietuvoje, o kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, vartotojas turi teisę ginti savo teises, kreipdamasis į Europos vartotojų centrą, kuris yra kompetentingas nagrinėti tokio pobūdžio skundus.
Susiję įrašai:
Kokie mokesčiai taikomi prekėms, įsigytoms užsienio elektroninėse parduotuvėse?
Kodėl verta pirkti internetu?
10 populiariausių elektroninių parduotuvių Lietuvoje